Category Archives: Haiwan/Serangga

Santai : Berehat Sebentar Di Santuari Gajah Sungai Ketiar, Terengganu

This gallery contains 17 photos.

Mereka yang pernah dan selalu menggunakan laluan Tasik Kenyir yang masih dalam pembinaan ini tentu selalu singgah untuk merehatkan badan seketika di sini sebelum meneruskan perjalanan ke tempat yang dituju. Laluan ini antara altenatif menghubungkan sekitar Terengganu ke Jajahan Selatan … Teruskan membaca

Galeri | Tinggalkan komen

Landskap : Foto HDR Pantai Sungai Lurus

This gallery contains 7 photos.

Pertama kali menggunakan teknik HDR pada foto yang aku rakamkan dan hasilnya sememangnya amat menarik malah berupaya menyelamatkan foto-foto yang bermasalah. Sekian lama juga dipendam hasrat untuk menghasilkan foto HDR ini hanya disebabkan tiada perisian bagi menghasilkannya. Namun beberapa hari … Teruskan membaca

Galeri

Galeria : Molome #002

Galeria molome yang diterbitkan bermula 31 Mei 2012 ini adalah atas gabungan peranti dan aplikasi yang menarik minat aku buat masa ini, malah akan diteruskan dari masa ke semasa mengikut keadaan semasa aku sebagai pemilik laman. Huhuu… Sehingga kini, Galeria molome … Teruskan membaca

Posted in Fotografi, Galeria Molome, Haiwan/Serangga, Landskap, Makanan, Portret | Tagged | 2 Komen

Galeria : Foto Dari Laman Molome

Galeria molome yang diterbitkan bermula kini adalah atas gabungan peranti dan aplikasi yang menarik minat aku buat masa ini, malah akan diteruskan dari masa ke semasa mengikut keadaan semasa aku sebagai pemilik laman. Huhuu… Kebanyakan foto yang dirakam buat masa … Teruskan membaca

Posted in Fotografi, Galeria Molome, Haiwan/Serangga, Landskap, Portret | 3 Komen

Galeria : Makro Alpharian02

Jarak Fokal 45mm | F/5.6 | Masa Dedahan 1/125s | ISO 100 | Program Apertur Prioriti | Editing Cropping Firman Allah “Dan hendaklah kamu tolong-menolong dalam perkara-perkara kebaikan dan ketaqwaan dan janganlah kamu tolong-menolong dalam perkara-perkara kejahatan dan permusuhan.” (al-Maidah: … Teruskan membaca

Posted in Fotografi, Haiwan/Serangga | Tinggalkan komen

Galeria : Makro Alpharian01

Jarak Fokal 55mm | F/5.6 | Masa Dedahan 1/100s | ISO 250 | Prioriti Normal Makro | Editing Cropping Firman Allah “Apabila telah ditunaikan shalat, maka bertebaranlah kamu di muka bumi, dan carilah karunia Allah sebanyak-banyaknya dan ingatlah Allah banyak-banyak agar … Teruskan membaca

Posted in Fotografi, Haiwan/Serangga | Tinggalkan komen

Terbiar & Tersisih

This gallery contains 1 photo.

Apa nasibnya terbiar dan tersisih, tinggal pun dalam kotak. Dah seperti kucing jalanan je. Kenapa? Dah kene buang ke? hehee…. memang mustahil kot untuk kami buang Si Oren tersayang ni. Tapi dia yang ngengada nak masuk kotak. Mahu sangat la … Teruskan membaca

Galeri | 3 Komen

Hadiah Untuk Oren

This gallery contains 2 photos.

Lebih kurang 2 minggu sudah pun berlalu semperna ulang tahun hari bertemu atau lebih mudah sebagai birthday Oren. Malah, agak lama untuk aku menggambil masa bagi menghasilkan entri ini. Memandangkan rangkaian P1 kurang stabil beberapa minggu lepas, ekoran aku mengalih tempat … Teruskan membaca

Galeri | Tinggalkan komen

Haiwan : Takdir Hidupmu Bertemu Kami

This gallery contains 15 photos.

Masih tergiang-ngiang kedengaran ‘ngiauan’ sikecil yang sayu, bermain-main dihujung kaki sambil mendongak ke atas dengan wajah pilu. Badannya yang kecil montel dibasahi titik-titik hujan yang renyai ketika itu menambahkan lagi pilu hati. Ngiauannya tidak berhenti biarpun didokong ditelapak tangan. Pastinya lapar menghantui sikecil … Teruskan membaca

Galeri | 3 Komen

Real Farm Frenzy

This gallery contains 12 photos.

Telah agak lama juga tak balik kampung sendiri. Tengok ternakan yang Bak aku pelihara makin banyak. Paling ketara banyaknya adalah itik. Semput juga aku tolong bagi ternakan-ternakan ini makan. maklum la, dah lama sangat tak buat kerja kampung. Sempat juga … Teruskan membaca

Galeri | Tinggalkan komen