Galaxy Note II : Menghayati Foto Dengan Lebih Dekat

Agak lama juga Alpha 33 tersimpan tak terusik, pastinya dah berhabuk dalam beg tu. Sementara ada masa dihari cuti ni, ambil peluang bersihkannya dan tetiba terdetik untuk menghasilkan “close-up” dengan menggunakan “extension manual” yang dah lama dibeli namun tak digunakan.

Tapi, apa subjeknya? Hmm… mari berkenalan dengan Samsung Galaxy Note 2 dari pandangan fizikalnya secara lebih dekat.

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Dibahagian atas hadapannya, terdapat pembesar suara telefon dengan kemasan sedikit timbul dari permukaan dan disisinya pula terdapat bahagian sensor dan kamera hadapan. Juga dengan gahnya tertera SAMSUNG.

SONY DSC

SONY DSC

Dibahagian bawah hadapan pula, disediakan hanya satu butang fizikal yang dinamakan “butang menu”.

SONY DSC

Sebelah sisi kanan peranti, disediakan butang dwi fungsi. Sebagai “butang kuasa” dan juga butang “kunci skrin”.

SONY DSC

Sebelah sisi kiri peranti, juga disediakan butang dwi fungsi untuk akses “lantang/perlahan bunyi” juga “zoom jauh/dekat” sensor kamera.

SONY DSC

Pada bahagian atas, terdapat “port” untuk menyambung alat dengar dengan ukuran pin 3.5mm.

SONY DSC

SONY DSC

Kamera belakang dengan kuasa 8mp beserta lampu led.

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Pada bahagian belakang juga, tersedia pembesar suara bebas tangan dan berdekatannya tempat untuk menyambung pin pengecas. Malah tempat untuk menyimpan pen stylusnya yang menjadi keunggulan peranti ini.

***

Macam mana? puas tengok gambar dekat? Apa? Tak menarik? huhuu…. memang diakui bahagian tu dan aku sendiri masih baru nak belajar main makro ni, lagi pun… bukan senang woo…. jenuh aku “setup” dengan “speedlight” lagi, latar belakang lagi dan yang paling utama, pemantul cahaya yang menggunakan pelapik pinggan pada bahagian belakangnya berwarna putih milik Puan Nurha punya. huhuu…

Memang jenuh juga la main makro ni, serius aku cakap. Habuk yang melekat sikit pun pada subjek yang difokus, memang nyata-nyata nampak pada foto korang. Mahu dilap-lap 2-3-4 kali baru la ok sikit, itu pun masih ada lagi yang melekat sikit-sikit.

Alangkah indahnya ada peralatan makro yang lengkap, huhuu….

Advertisements
Galeri | This entry was posted in Fotografi, Mobile and tagged . Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s